Forsknings projekt "Brunt vatten"
Undersöknings upplägg
Följande moment är obligatoriska för alla deltagande klasser
1. Undersöka vattenfärg och djup, inklusive fotograferingen.
2. Mäta temperatur och testa vattnets Ph- värde
3. Undersöka bottenfauna
4. Rapportera resultaten
Klass 9A och 9B har haft fyra moment i forskningsprojektet:
1. förbereda sig innan fallstudie,
2. utföra undersökningen och
3. sammanställa resultaten
4. Samtal via Skype med forskare Gesa Weyhenmeyer.
Klass 9A undersökte vatten från Surtesjön vid badplats i Lövgärdet
Klass 9B har undersökte vatten från Stora Mölnesjön vid badplats i Randbergen.
Mer om forsknings projekt Brunt vatten finns det på
http://www.teknat.uu.se/samverkan/skola/brunt-vatten/
Römosseskolan besöker SKF
Tekniska Tjejrundan – våren 2016!
Tekniska Samfundet har i många år arrangerat möten mellan skolungdomar och Göteborgs näringsliv. Detta för att i tid försöka
få eleverna intresserade av teknik så att de i högre utsträckning väljer No-ämnen i skolan och tekniska linjer på gymnasiet. Sverige behöver nya duktiga tekniker. På senare år har antalet sökande
till teknikutbildningar minskat avsevärt.
Framför allt behövs fler tjejer och kvinnor.
Tekniska Tjejrundan, som nu går in på sitt femtonde år, vänder sig till flickor i grundskolan och klass 7-9 som genom Tekniska Samfundets förmedling får besöka olika företag i Göteborgsregionen. De får träffa kvinnliga förebilder och under ett par timmar stifta bekantskap med företaget på ett, med tanke på ungdomarnas ålder, lämpligt sätt. Tekniska Tjejrundan är mycket uppskattad av både lärare och elever.(http://www.tekniskasamfundet.se/tekniska-tjejrundan/
Onsdagen den 27 januari
Vi samlades i SKF:s huvudentré fick våra besöksbrickor med våra namn på. Håkan gymnasielärare på SKF gymnasiet tog emot oss. Vi kom till gymnasiets verkstad. Där testade vi att styra roboten, tittade hur man ritar i card programmet och hur man kan tillverka automatisk små ljusstakar. Vi var bjudna på fika också. Tjejerna var nöjda med besöket.
-
Designuppgift åk 8
Skärbräda med multifunktion
gjord av Nur, Yusra 8A
• Det finns en slipare på den motsatta änden till halvcirkeln, för att man ska kunna slipa sin kniv enklare istället för att ha en skärbräda för sig och slipare för sig.
• Dessutom så hittade eleverna på att sätta en lång ”putsare” på sidan av skärbrädan så att man ska kunna dra den över hela skärbrädan. Alltså om man t.ex. skurit gurka och vill få in den i skålen så lyfter man halvcirkeln mot skålen och sen så drar man putsaren” tvärs över skärbrädan. Men tyvärr så är inte denna lilla pryl gjord i trä utan en blandning av metall och gummi.
• Sedan har vi lagt en starkt laddad magnet på skärbrädan där en kniv kan sitta. Magneten funkar för vilken kniv som helst.
• Eleverna har också lagt till en djupare rektangulär grop som omringar den centrala ”delen av skärbrädan. Meningen med denna del är att all vätska som bildas när man skär vissa frukter och grönsaker ska hamna där istället för att droppa ut. -
Designuppgift åk 8
Två i ett
gjord av Salma 8A
-Ett drickglas
-En mugg
Sparar plats och pengar. -
Designuppgift åk8
Ny diskmaskin
med en ny kabel
gjord av Nimo, Ubah